

Ano, změna snížení emisí místo o 100% o "pouhých" 90% je naprosto průlomová🙂

Celá kalkulace padá s tím, že auto za 800k si za měsíční splátku 14k vezme jen totální šílenec. Za takové auto je splátka klidně 8,5k a náklad za 5 let zhruba stejný jako při vlastnictví. Resp. za 14k měsíčně u operáku mám auto za 1,4M.

Mozna by taky stalo za to zminit, proc v te jedne zemi ten prodej tento mesic tak rapidne stoupl. Je to proto, ze od ledna ma norska vlada plan na snizeni limitu pro nulove DPH u BEV z kupni ceny (jinak bezne 25%) z 500k na 300k NOK a od roku '27 tuto danovou vyhodu chce zrusit uplne.

Pohadka pekna, jen je taky potreba dodat:
1) Je nutne platit spotovy, tarif, coz jsou penize navic
2) Pri dobijeni baterie se plati distribuce, ktera podobne jako 1) uzira z rozdilu cen
3) Existuji naklady usle prilezitosti z teto jednorazove, jednoucelove investice, jejiz vynos uz v horizontu 2 dnu je cista spekulace
4) Cely cyklus nabiti - vybiti baterie ma urcite % ztrat.
5) Cim vice bude takovych, tim mensi denni vykyvy budou, coz uz jde od rijna videt. Denni krivka se zplostuje a extremy se orezavaji. Tento trend bude dal pokracovat tak, jak se do systemu budou zapojovana dalso velka uloziste.
6) Mnozi velci investori z tohoto oboru couvaji, protoze pocitali s navratnosti 3-4 roky a ona jim uz ted vychazi na 6, spise 8 let. A to maji uplne jinou ekonomiku provozu, nez domacnost s pidibaterkou. Takze nalhavat lidem, ze se neco takoveho vyplati jim, je ucelova lez....

Jako pekne, ale v praxi to narazi na to, ze v rodine je tech "uzivatelu" bezne nekolik. Co mi pomuze prenos znamky dle uzivatele, kdyz druhe auto je z mnoha duvodu psane na manzelku, treti si koupilo jedno z deti ... A u firem jiste bude shida na tom, ze se jedna znamka bude prepisovat mezi 10 auty. Slepy vystrel.

"často počítal právě s výrazně nižšími provozními náklady"
To je mozne a pekne, ale s cim vetsina nepocitala a co si mnozi jeste nepripousti, to je naprosto brutalni ztrata hodnoty novych BEV v prvnich letech vlastnictvi, proti kterym jsou uspory za palivo nebo servis pri prumernem ceskem najezdu 12tkm totalne drobnymi.

A k tomu si pridejme cilene presuny registraci z konce lonskeho roku na zacatek toho letosniho kvuli zprisneni vypoctu emisnich limitu pro platbu pokut za CO2 v EU a najednou se dostavame na uplne jiny, vyrazne nizsi rust prodeju, nez je prezentovano. A z nemeckych 39% mezirocniho rustu zminenych v clanku taky muze byt najednou tech procent treba jen 15.

"Jako ekonomicky nejefektivnější řešení se tak ukázalo osazení moderní elektrické platformy spalovacím motorem."
To vážně pobavilo ... spalovaci petistovka je tu proto, protoze ta soucasna elektricka je naprosty prodejni propadak, kterou i na konci sve produkce ten o generaci starsi "veteran" z roku 2007 valcoval rozdilem tridy. A s pouzitim spalovaku v teto nove generaci se uz nepocitalo, ale nekdy ored dvema lety ty tragicke prodeje 500e Fiat donutily zno...

Omlouvam se, po jedne tretine jsem prestal cist. Ceny EE tam nebo jinde jsou bezpredmetne a nic nerikaji o celkove bilanci.
Co je naprosto klicove, to je realny propad hodnoty auta (se zohlednenim inflace). A tam je Tesla totalni "lidr". K tomu jeste cena pojistky. A najednou jsme uplne jinde nez par desitek tisic rozdilu za rok za palivo.

Ne, rok života jste si vzali sami, hypotéka je v tom úplně nevinně. Po přečtení článku vážně nevím, jestli se mám smát nebo brečet, protože jde o nádhernou ukázku české finanční gramotnosti.
1) V čem je situace, kdy máte dluh 0 a na účtu 0 lepší proti situaci, kdy máte dluh 700k a na účtu 700k, které můžete kdykoliv, když bude potřeba, použít na cokoliv, třeba na tu hypotéku?
2) Když jste schopni dluh splatit za rok a půl, proč by měl být problém jej splatit za 5 let? Nebo za 10, 20 či 30 ... a místo předčasných splátek si těchto průběžně užívat / tvořit si průběžně rezervu?
3) Spočítal jste si, kolik jste probydleli v nájmu po dobu šetření těch 2,1M a kolik za tu dobu ta koupená nemovitost ještě k tomu zdražila? Obojí čistý a zbytečný náklad, výrazně vyšší, než kdybyste rovnou bydleli v koupeném na hypotéku a platili úroky....

Jako uvaha pekna, jen jaxi opozdena. Autor totiz zapomel zminit, ze Polsko zvedlo spotrebni dan u cigaret letos o 25%, za 6 tydnu (2026) to bude o dalsich 20% a v roce 2027 jeste o dalsich 15%. Takze tabakova turistika letosnim Silvestrem konci.

A jaka je pridana hodnota teto rok stare recyklovane zpravy?
